Reviews 

Leerkracht D. over een van haar leerlingen (7) met faalangst en teruggetrokken gedrag:

"Hij is van een stil, wat apathisch jongetje dat zichzelf bijna niet liet zien en horen, veranderd in een jongetje dat ruimte durft in te nemen. Hij durft nu bijvoorbeeld deel te nemen aan de kringgesprekken in de klas terwijl hij voorheen niet eens in de kring wilde zitten. Nu vraagt hij mij zelfs wanneer het eindelijk zijn beurt is om te vertellen wat hij in het weekend heeft gedaan! Ik zie nu veel meer enthousiasme en motivatie bij hem ontstaan, hij lacht ook vaker en neemt meer initiatieven". 

Fay (22), had last van haar perfectionisme en een neiging tot piekeren:

"Ik heb tijdens de therapie veel gelachen, maar soms gingen we ook de diepte in. Ik voelde me gehoord en gezien en durfde steeds meer los te laten waardoor ik kon ontspannen in plaats van mezelf of mijn werk te bekritiseren. De drang om dingen altijd perfect te willen doen verdween langzaam naar de achtergrond, ik werd wat liever voor mezelf. De oefeningen die ik kreeg vond ik heel inspirerend en inzichtgevend, ze pasten goed bij mij! Ik durf nu vaker beslissingen vanuit mijn gevoel te maken zonder deze continu te blijven afwegen vanuit mijn gedachten, dat is heel fijn! Ik kijk nog vaak naar een van de schilderingen die ik tijdens de therapie heb gemaakt. Hij hangt in mijn slaapkamer en werkt als herinnering om te durven vertrouwen op mijn gevoel". 

Marc over zijn zoon (9) met hechtingsproblematiek & ADHD:

"Ik heb het idee dat hij zich sneller op zijn gemak voelt bij onbekenden, zich makkelijker opent tegenover anderen. In de klas is hij veel rustiger geworden, hij zoekt minder vaak de grens op bij zijn klasgenootjes en kan zich langer concentreren op een taak."




Leerkracht C. over een van haar leerlingen (13) met autisme:

"Hij heeft tijdens de therapie geleerd om te ontspannen en te durven loslaten. Hij is een stuk flexibeler geworden terwijl hij vroeger beslist moest vasthouden aan zijn vaste structuren, rituelen en dwangmatigheden. Ik zie dat hij meer rust heeft en vertrouwen in zijn eigen kunnen. Hij keek elke week erg uit naar zijn uur therapie, dat was echt een momentje om tot rust te komen voor hem."

Leerkracht D. over een van haar leerlingen (13) met een weinig zelfvertrouwen en een laag zelfbeeld:

"Ik maakte me zorgen om haar overgang naar het middelbaar onderwijs, ze zat niet goed in haar vel, had weinig zelfvertrouwen en een laag zelfbeeld. Door beeldende therapie heeft ze nu meer zicht op haar kwaliteiten en talenten, je merkt dat ze hierdoor meer zelfvertrouwen heeft gekregen. Ze heeft nu veel zin om na de vakantie op de nieuwe school te beginnen". 

Sonja over haar dochter (6) met angst & trauma gerelateerde klachten:

"Je hebt onze dochter heel erg geholpen. Waar ze voorheen altijd alles samen wilde doen, doet ze nu veel meer dingen zelfstandig, dat is echt heel bijzonder! Ze kan nu echt kind zijn en heeft dankzij jou weer ‘leren spelen’. Ontzettend bedankt voor alle verwerking die je op gang hebt gebracht en het op de plek laten vallen van puzzelstukjes!".

Kirstin over haar dochter (13) met angst & paniek klachten

"Onze dochter had na de overstap naar de middelbare school ineens last van paniekaanvallen, wat haar enorm angstig en onzeker maakte. Ze heeft nu haar paniek onder controle en weet wat ze dan moet doen. Vooral het heft in eigen handen nemen en begrip krijgen over wat er nu precies gebeurt bij zo'n paniekaanval heeft enorm bijgedragen aan het herstel van onze dochter. Ook hebben wij als ouders handvatten gekregen om haar te ondersteunen. We zijn heel blij met de zorg die Laura ons heeft geboden".

Moeder G over haar dochter (15) die last heeft van faalangst en black-outs tijdens toetsen

"Ik zie nu een hele andere (...) dan voorheen. Ze is positiever, heeft meer zelfvertrouwen en heeft een gezonder zelfbeeld. Het mooiste vind ik eigenlijk dat ze door haar traject de overtuiging heeft dat ze als het ware het 'recht op bestaan' heeft, dat heeft ze altijd gemist. Op school gaat ze nu met veel meer rust de toetsweken in, ze heeft veel meer stevigheid en veerkracht dan voorheen om zich daar doorheen te slaan. Ze weet ook wat ze kan doen om niet in paniek te raken voor of tijdens een toets. Ik heb er nu wel vertrouwen in dat ze haar schoolexamens gaat halen, dat geeft mij als moeder ook een heel stuk rust!".

Inge over haar zoon (9) die niet goed meekomt op school

" Zitten we net bij het ouder-kind-gesprek op school, vraagt de juf welke dingen hij leuk vindt om te doen op school. Tekenen zegt ie, ik viel bijna van mijn stoel af! Normaal vond hij dat vreselijk, hij blokkeerde vaak en vond dat hij het niet kon. We hebben op school afgesproken dat hij een keer iets mag laten zien wat 'ie bij jou gemaakt heeft. Hij kreeg complimenten voor zijn creativiteit, de nadruk lag nu op andere dingen dan voorheen en dat was heel fijn. Ik vind dit een succes om te vieren, en dat heeft zeker met zijn uren bij jou te maken, en met jou dus!".

Inez over haar dochter (6) die snel last heeft van overprikkeling en zich op school nauwelijks laat horen/zien.

" Wat ik heel fijn vond was dat Laura niet alleen de tijd nam om met ons als ouders te overleggen, maar dat ze ook contact had met de leerkracht van (...) en zelfs een ochtend heeft meegekeken in de klas. De observaties die ze daar deed waren erg helpend en gaven ons meer inzicht in de motivatie achter het gedrag van (...). De grootste opbrengst voor ons en (...) is dat ze weerbaarder is geworden, meer zelfstandig kan aangeven, gemakkelijker contact kan maken met leeftijdsgenoten, beter slaapt en gewoon een stuk lekkerder in haar velletje zit. We vonden het heel bijzonder en mooi om te zien dat (...) zich zo snel op haar gemak voelde bij Laura, ze keek elke week uit naar de sessie. Dan zet je je kind ook met veel plezier en een goed gevoel af, wetende dat ze het naar haar zin heeft".

Moeder van meisje (13) dat om verschillende redenen vast liep op school.

" Mijn kind (13) is bij Laura terecht gekomen omdat cognitieve therapie niet aansloeg. Door middel van het creatief bezig zijn kon mijn kind zich gelukkig wél uiten. Laura komt over als een rustig, open en bekwaam persoon. Ze wist dat mijn kind moeite had met het vertrouwen van mensen, en heeft dat heel rustig opgebouwd. Omdat mijn kind het tempo aan kon geven, kwam er voorzichtig meer openheid.

In de therapie werden dingen besproken waar mijn kind tegenaan liep, en Laura wist alles wat genoemd werd op een creatieve manier op te pakken en te verwerken. Als ouders konden we ook altijd bij haar terecht, en Laura geeft je het gevoel dat je niet alleen staat als ouders, als er weer eens een moeilijk moment was.

Wat vooral hartverwarmend voor mij als ouder was, is het onvoorwaardelijk accepteren van mijn kind. Mijn kind was zoekende naar hun identiteit, en kon dat gewoon uiten bij Laura, als een vanzelfsprekendheid. Zo fijn om te zien dat je kind iemand zo vertrouwd dat het helemaal zichzelf kan zijn.

Omdat mijn kind intensievere hulp nodig heeft, moesten we de therapie bij Laura helaas stopzetten. Maar heb je een gevoelig kind, een kind dat het lastig vind om zich te uiten, dan zou ik Laura zeker aanraden".

vrij & zinnig beeldende therapie voor kinderen en jongeren in Leiden